TU Delft Solar Boat Team
Dinsdagochtend 28 mei heeft zeiler Laura Dekker de eerste Nederlandse zonneboot voor op de open zee officieel gedoopt. Aansluitend heeft het TU Delft Solar Boat Team haar nieuwe zonneboot voor het eerst aan de wereld laten zien. Het TU Delft Solar Boat Team is een studententeam van de TU Delft dat in één jaar een zonneboot ontwerpt, produceert, test en ten slotte mee racet. Met deze boot zijn zij van plan komende zomer het wereldkampioenschap voor zonneboten in Monaco te winnen én het wereldrecord te verbreken door als snelste zonneboot ter wereld Het Kanaal over te steken.
De Rotterdam Charity Club heeft haar bijdrage geleverd door middel van een stukje sponsoring voor de TNO doop. De club heeft de catering, drankjes en het licht en geluid gesponsord. Met dank aan de leden Generations voor het licht en geluid en Cuor di Caffe voor de hapjes en drankjes.
Het TU Delft Solar Boat Team
Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit 28 studenten van tien verschillende faculteiten aan de TU Delft. In één jaar tijd doorlopen de studenten van het team het proces van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte racen met een zonneboot. Sinds de oprichting in 2005 probeert het TU Delft Solar Boat Team de maritieme sector te inspireren om met minder uitstoot te varen. Tot en met afgelopen jaar deden de studenten dit door deel te nemen aan races voor zonneboten op binnenwateren. Hiermee hebben ze laten zien wat een studententeam kan bereiken door het gebruik van zonne-energie. Dit is het eerste jaar dat het team de offshore uitdaging aan gaat. Team Manager Kristian: ”Zo laten we aan de maritieme industrie zien dat er ook op open zee met minder uitstoot gevaren kan worden”
Compleet nieuwe boot voor de open zee
Naast het eerste Nederlandse team, is het TU Delft Solar Boat Team ook het eerste studenten team die de uitdaging is aangegaan om een zonneboot te bouwen die de ruige zee zal gaan trotseren. Om de hoge golven en hevige windvlagen op de open zee aan te kunnen, heeft de boot van dit jaar de vorm van een trimaran. Dit is een boot met drie rompen, waardoor de boot breed genoeg is om de benodigde stabiliteit te leveren. Met een grotere zonneboot van acht meter lang en zes meter breed komt ook een aanzienlijk groter zonnedek. Het zonnedek omvat maar liefst 28 vierkante meter, wat even groot is als negen tweepersoonsbedden bij elkaar. Het zonnedek levert genoeg energie om drie waterkokers tegelijk te gebruiken Dankzij het gebruik van draagvleugels kan de trimaran niet alleen varen maar ook vliegen boven het water op hoge snelheid. Deze draagvleugels tillen de drie rompen uit het water, waardoor de waterweerstand drastisch wordt verlaagd. Hierdoor kan de zonneboot een hoge snelheid behalen op de energie die enkel uit het zonlicht wordt verkregen. Verder kunnen er dit jaar niet één, maar drie passagiers in de boot varen. Dit is een grote stap richting de passagiersvaart waarmee het team laat zien dat varen op zonne-energie ook in de praktijk een goede mogelijkheid is.
Wereldkampioenschap én wereldrecordpoging
Het team zal komende zomer deelnemen aan de grootste internationale competitie voor zonneboten: The Solar & energy boat challenge. De wedstrijd bestaat uit twee etappes van in totaal meer dan 90 kilometer tussen Frankrijk en Italië. Om de competitie te winnen zal de snelste tijd neergezet moeten worden bij beide etappes. Het team zal er alles aan doen om de competitie te winnen, al zal dat een echte uitdaging worden omdat er tegen bedrijven en particulieren gestreden moet worden. Naast het winnen van de wedstrijd, is het doel komend jaar om het wereldrecord te verbreken door als snelste zonneboot ooit het Engelse Kanaal over te steken. Eind juli zal het team dit beroemde stukje zee tussen Calais en Dover in een recordtijd proberen af te leggen. Door deel te nemen aan de race in Monaco en de wereldrecordpoging, wil het team laten zien dat er al heel veel mogelijk is met duurzame technieken, zelfs op de open zee, en daarbij de maritieme sector inspireren.
Meer weten? Bekijk dan nu de website.